title
title
title
title
title
title
ט' באב תשע"ח 2018
ט' באב: כמה מילים על נבואות הזעם ומנגנון ההכחשה
בזמן האחרון שמעתי כמה נבואות זעם.
אחת דיברה על האיום האירני ההולך ומתקרב עם צבאותיו של אסאד מצפון. אחרת על הייאוש העזתי המבעיר את שדותינו מדרום, והאחרונה על השבר הסורי אפריקני שמזכיר לנו את קיומו, ומי יודע איזו רעידה תבוא בעקבות אלה הקטנות שחווינו לאחרונה.
אני שומעת על סבלם של אנשים בסוריה, ילדים במחנות הפליטים על הגדר ברמת הגולן מתים מעקיצות של עקרבים, כך שמעתי ברדיו, כי אין להם נעליים ואוהלים.
ישראל שלחה משלוח מיוחד של נעליים ואוהלים.
בעזה אין חשמל. זה אומר שאין מים זורמים. זה אומר שגם בלי הטרור, הקאסמים, בלוני התבערה, די בכך שיפרצו מגפות והגדר לא תגן עלינו עוד, גם לא המכשול המוקם בימים אלה ממש.
ורעידות האדמה? עשרות אלפי בתים בישראל לא עומדים בתקן. מפחידדדד...
תושבי ירושלים, ששמעו את נבואות הזעם של הנביאים, שמעו ומיאנו לשמוע.
הם תפסו את ירמיהו ורצו להרוג אותו: וַיִּשְׁמְעוּ הַכֹּהֲנִים וְהַנְּבִאִים, וְכָל-הָעָם, אֶת-יִרְמְיָהוּ, מְדַבֵּר אֶת-הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה בְּבֵית ה’. וַיְהִי כְּכַלּוֹת יִרְמְיָהוּ, לְדַבֵּר אֵת כָּל-אֲשֶׁר-צִוָּה ה’, לְדַבֵּר, אֶל-כָּל-הָעָם; וַיִּתְפְּשׂוּ אֹתוֹ הַכֹּהֲנִים וְהַנְּבִיאִים, וְכָל-הָעָם לֵאמֹר--מוֹת תָּמוּת. מַדּוּעַ נִבֵּיתָ בְשֵׁם-ה’ לֵאמֹר, כְּשִׁלוֹ יִהְיֶה הַבַּיִת הַזֶּה, וְהָעִיר הַזֹּאת תֶּחֱרַב, מֵאֵין יוֹשֵׁב; וַיִּקָּהֵל כָּל-הָעָם אֶל-יִרְמְיָהוּ, בְּבֵית ה’ (ירמיהו כו', ז-ט)
מהי טענתם? מדוע הם רוצים להרוג אותו? בדיוק בגלל האמת שדיבר.
הם טוענים כלפיו: איך אתה מעז לומר שהבית הזה (בית המקדש) יהיה כשילה (או שילו). בשילה נפל המשכן בשבי הפלישתים, כלומר הדוגמא של שילה מהווה אזהרה שאלוהים לא בוחל בשום עונש ולא יהסס להחריב את המקדש. קשה להבין את זה היום אבל אנשי יהודה היו ממש בטוחים שקיומו של המקדש מגן עליהם, ושרע לא יאונה להם כל עוד הם מקפידים לקיים את שגרת הקורבנות במקדש.
הכהנים עמדו בראש המתנכלים לירמיהו. הם תופסים אותו, אוסרים ומענים, ורק התערבותו של אחיקם בן שפן, מצילה אותו מהשפטים שהם גמרו אומר לעשות בו. אחיקם הוא פקיד בכיר בארמונו של המלך יהויקים. הוא בן למשפחה מכובדת, משפחה של אנשי רוח וספר שעובדים בשירות מלכי יהודה. מעמדו הרם מאפשר לו להושיט יד לירמיהו. הוא מבין שירמיהו דובר אמת, אך ידו קצרה מלהושיע. מלכי יהודה האחרונים לוקים בעיוורון, בחטא ההיבריס, למרות הפצרותיו של ירמיהו הם מורדים שוב ושוב בבבלים, מרד שממיט חורבן על ירושלים ועל המקדש.
ואחיקם, הפקיד שהציל את ירמיהו? בנו, גדליה, ימונה מטעם הבבלים להנהיג את שארית הפליטה אחרי החורבן. גם גדליה יפציר בנשארים ביהודה לשתף פעולה עם הבבלים, הוא מקווה להציל משהו, אבל ישמעאל בן מתניה, אדם שמקושר למלכי יהודה, מתנקש בחייו וככה מושם קץ לישוב היהודי בארץ. אחרוני היהודים נסים על נפשם. ההתנקשות בגדליה בן אחיקם נחשבת לרצח הפוליטי הראשון בין יהודים ולזכרו צמים בג' תשרי את צום גדליה.
אז זהו סיפורו של החורבן הראשון. סיפורם של האנשים שלא רצו לשמוע לנביאי הזעם.
ואני... בחופשת יולי אוגוסט שלי. נהנית מהתאנים והאבטיחים, שומעת מוסיקה וקוראת ספרים, פה ושם מתעניינת במצב במונדיאל, שמחה בשמחתם של הצרפתים (לא שכחתי מה שעשה משטר וישי), מעריכה את הקרואטים (שהיו פאשיסטים איומים) וממש לא מתחשק לי לשמוע תחזיות שחורות....
זהר אופז ליפסקי