title
טיול עובדים בקיבוץ לירושלים / אפריל 2019

כמדי שנה לקראת האביב מאורגן טיול של עובדים בקיבוץ ובני/ות זוגם וכל המעוניין על בסיס מקום פנוי. הטיול הפעם הוקדש לעיר הקודש, ירושלים. ההכנות נעשו על ידי שלמה מתכנן הטיול ושובל, בסיוע חברים.

ביום שני 29.4.2019 יצאנו לדרך לטיול בן שלושה ימים שני אוטובוסים. המדריך באוטובוס האחד שמעון אלכסנדר, באוטובוס השני המדריכים יואב ונחום. הנסיעה דרך כביש הבקעה בואכה ירושלים.
הטיול החזיר לנו את החיוך והאווירה של פעם, קבוצת חברים שבעים נפש, יוצאים לטיול ובכיף. בצד הגסטרונומי, כנראה, אין לנו מתחרים בקיבוצים. המושג פריסה אומנם לקוח מהתותחנים, אך יודעים אנו לערוך שולחן כיד המלך. הפריסה הראשונה לארוחת בוקר למרגלות אנדרטת הבקעה. על הקיר הגדול של שמות הנופלים, חקוק גם שמו של בננו ירון לנדסמן ז"ל, שנפל בתקופת המרדפים אחר המחבלים. במקום שמענו על החיים בבקעה מהדור הראשון ומהדור השני, מפי משפחה מהיישוב פצאל.

בהמשך, עשינו תצפית על נחל קלט והנחנו את רגלינו על אדמת ירושלים, שם התקבלנו בלחם ומלח כיאה להכנסת האורחים בעיר. תצפית מהר הצופים לעבר ירושלים רבתי והעיר העתיקה, תמיד משרה אווירה של קדושה..
תנועה בעיר גדולה וצפופה כמו ירושלים, היא איטית. ברחובות הומים אדם התבשמנו מהאוויר של ירושלים, בדרכנו ללינת לילה במלון מעלה החמישה שענה לכל צרכנו. בערב -הפריסה המסורתית של ארוחת ערב מדהימה שרק האיילתים יודעים להכין. יחסית, הצוות הצעיר שעשה את המשימה היה קטן. בניצוחו של עוזי הרמן ושותפו ועוזרו זיו חי, לא ביישו את המסורת. בתוספת אוויר הרים צלול כיין וגם בירה, התמקמנו בקרבת המלון באווירה קסומה וזללנו את המטעמים.

ביום למחרת התחלנו את הבוקר בעליה להר הבית. האווירה במקום הייתה שקטה, למרות שראינו ניצני מתח עם סיורו של יהודה גליק בלווי אבטחה כבדה. בהמשך קיימנו סיור בשוק של העיר העתיקה, בואכה לכותל. כל החברים סביבי ואנוכי, הטמנו פתק בסדקים העמוסים של הכותל. הרי ידוע, אם לא מועיל גם לא מזיק, העיקר הכוונה. בהמשך- סיור במנהרות הכותל. נחשפנו לאבן הגדולה והמרשימה, שהיא חלק מאבני הכותל ומשקלה 570 טון. נשאלת השאלה כיצד בימנו יכולים להרים משא כזה ולהציבו כל כך מדויק?

בהמשך, בקרנו בהרודיון המדהים שהורדוס בנה. המחילות בתוך המבצר הדגישו את הניגוד בעת המאבק נגד הרומאים, הגבורה מול הצורך לחפש מקומות מסתור להגן על עצמם. הפעם זכינו לראות את מאגרי המים הגדולים שבמקום.
ביום האחרון שמנו פעמנו לעבר היישוב כסלון. לצערנו, רבים המקומות בארץ, בהם מוצבות אנדרטאות לזכר הנופלים בקרבות ובמלחמות של עם ישראל בעת החדשה. במקום, על גבעה רמה המשקיפה עד לים התיכון, מוצבת אנדרטה יוצאת דופן שנבנתה על ידי האומן נתן רפפורט. בעיצוב ופיסול בנחושת מספרת את מאבקי העם היהודי מנבואתו של יחזקאל על תחיית המתים ועד ימינו.

לקינוח ליום זה ובכלל לביקור בירושלים, חזרנו לאבו-גוש הנמצא למרגלות מעלה החמישה, כדי לטעום וכמובן לקנות מהממולאים של מלכת הממולאים .
הגברת הנושאת את שם מלכת הממולאים, מקיימת מפעל הזנה בשני חדרים קטנים עם צוות מקפלות (לא מצנחים ) עלי כרוב וגפן. חברינו לא יכלו לוותר על האכילה ובוודאי על קניה. ומשם שמנו פעמנו לכיוון הבית.
תחנת הסיכום הייתה במסעדת נימר בתוך הכפר טורען, שליד צומת גולני. שם אכלנו את ארוחת הערב, כי היינו רעבים לאחר הממולאים שאכלנו באבו-גוש. סיכמנו, ברכנו ואמרנו תודה לכל העושים במלאכה והמה רבים. אך אי אפשר מבלי לציין את ארגון הטיול המוצלח על ידי שלמה ושובל וכל החברים שנתנו יד.

הסיכום - החוויה שעברנו בטיול הייתה מיוחדת, החברותא, האווירה והטיול המדהים בהדרכת שמעון יואב ונחום וכמובן, אי אפשר לוותר על האוכל הטעים. כל אלה נתנו הרגשה טובה לכלל החברים, שאמרו כי היה נפלא. הטיול השאיר טעם של עוד ובקשו לשמור על המסורת, כי איך אפשר שלא.
תודה לכל החברים, כי כולם נתנו יד וכמובן תודה מיוחדת לנהגים, שהובילו אותנו בבטחה, ברוגע ובסבלנות .