title
title
title
title
title
title
title
פרשת תצווה
תצווה
האיזונים העדינים של פרשת תצוה
פרשת תצוה היא אחת מארבע פרשות בספר שמות, העוסקות בהקמת המשכן וכליו. 
פרשת זו מתמקדת בבגדי הכהנים. 
בפרשה הבאה, פרשת כי תשא, מופיע חטא עגל הזהב ועל השאלה למה באמצע העיסוק בבניית המשכן באה פרשת עגל הזהב, אפשר לענות שזוהי אזהרה מפני עיסוק אובססיבי בענייני חומר. 
ואכן בפרשות האלה, החומר והחומרי עומדים במרכז.
ובכל זאת, כבר בפרשת תצוה, כשמתואר המעיל שיש לתפור לכהן, מסתתרת אזהרה:
 לא וְעָשִׂיתָ אֶת-מְעִיל הָאֵפוֹד כְּלִיל תְּכֵלֶת... לג וְעָשִׂיתָ עַל-שׁוּלָיו רִמֹּנֵי תְּכֵלֶת וְאַרְגָּמָן וְתוֹלַעַת שָׁנִי עַל-שׁוּלָיו סָבִיב וּפַעֲמֹנֵי זָהָב בְּתוֹכָם סָבִיב. לד פַּעֲמֹן זָהָב וְרִמּוֹן פַּעֲמֹן זָהָב וְרִמּוֹן עַל-שׁוּלֵי הַמְּעִיל סָבִיב. לה וְהָיָה עַל-אַהֲרֹן לְשָׁרֵת וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ בְּבֹאוֹ אֶל-הַקֹּדֶשׁ לִפְנֵי ה' וּבְצֵאתוֹ וְלֹא יָמוּת. (שמות כח')
איך הגענו מההוראות על אופן תפירת המעיל לדיבור על סכנת החיים האורבת לכהן? 
סביב הכניסה של הכהן הגדול לבדו לקודש הקודשים ביום הכיפורים, הייתה חרדה גדולה. 
במשנה כתוב כך: יצא, ובא לו בדרך בית כניסתו, ומתפלל תפילה קצרה בבית החיצון; לא היה מאריך, שלא להבעית את ישראל. (יומא, פ"ה, מ"א) 
הכהן קיצר בתפילתו כדי למנוע בעתה מבני ישראל, כי אם היהמת שם, חס וחלילה, זה היה אומר משהו נורא על ישראל וגם, לא היה מי שיוציא אותו משם, לאף אחד לא הייתה רשות להיכנס.
התורה מפרטת על הפעמונים שיש לתפור למעילו של הכהן הגדול, תפקידם להשמיע קול, בבואו ובצאתו. 
בצאתו, ברור: כדי שבני ישראל ידעו שהוא עודנו חי והנה הנה יצא אליהם. כמו שראינו במשנה וכמו שנראה בפרשת כי תישא, לעם הזה יש רגישות מיוחדת כלפי מנהיגים שנעלמים. 
אבל למה צריך היה להשמיע קול "בבואו" לקודש הקודשים? 
המדרש מספר על ר' יוחנן שכשהיה נכנס לשאול בשלום רבו, ר' חנינא, "הווה מבעבע", כלומר, היה מכחכח בגרונו. 
למה עשה זאת? 
משום "וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ" (ויקרא רבה, פרשה כא), הפסוק ששימש לתיאור הכהן הגדול, הנכנס לקודש הקודשים, מתאר גם את כניסתו של ר' יוחנן לבקר את רבו. 
הוא ביקש להודיע על בואו, כדי שלא יפתיע. הכחכוח בגרון הוא מעין הודעה: הנה אני נכנס, נא להתכונן.
נחזור לכהן הגדול, הנכנס לקודש הקודשים, לפגישתו השנתית עם אלוהים. 
גם הוא צריך להשמיע קול, להזהיר שהנה הוא נכנס, גם אלוהים לא אוהב שמפתיעים אותו...
אז מה רוצה לומר לנו פרשת תצוה? 
היא רוצה לומר שבגדי הכהנים, כמו המשכן וכליו הם ביטוי למערכת היחסים בין עם ישראל לאלוהיו, לאיזונים עדינים שבגללם חשוב כל כך להקפיד. 
ולכן כל התיאור המפורט ולכן הדרישה להקפיד על הפרטים, לא בגלל שהחומר חשוב אלא משום שחשוב שהכהן ישמיע קול גם בכניסתו לקודש הקודשים וגם בצאתו, כלומר לכל דבר יש סיבה, יש חשיבות.

זהר אופז ליפסקי