title
title
title
title
title
title
האם צילום זה אמנות?
האם החשש להעלות נושא זה לשיח לגיטימי ייצר הצפה של ״אמני צילום״ בעידן ״פוסט מודרני״ בו ממילא כל חסר כישרון יכול בלחיצה על הדק המצלמה/אייפון לנכס לעצמו את התואר אמן, קל וחומר ״אמן צילום״.
אין דבריי אלו מכוונים לאמן/ית זה או אחר.
האם לחיצה על הדק המצלמה דורשת כישרון ייחודי בעידן בו הצילום הוא פעולת קיומית אוטומטית בסיסית ונחלת הכלל?.
״צילום אמנותי״, בהחלט הגדרה טעונת בדיקה, לא כמו ציור, פיסול, מחול מייצג, פעולות יצירה אותם אפשר וצריך לאמוד בפרמטרים ברורים של יסודות האמנות, ובעיקר כשרון.
צלמי עבר הנחשבים לחלוצים בתחום ולימים הפכו ל״אמני צילום״, דאגו מתוך כבוד והבנה עמוקה ליצוק לתוך מושא עבודתם יסודות מעולם הציור הקלאסי כמו, קומפוזיציה פרספקטיבה צל ואור ובעיקר.., כישרון דמיון וחזון אמנותי.
כיום, כשהצילום הוא פעולה בסיסית, כמעט קיומית בהוויה האנושית, כשמכשירי הסלולר נתפסות כמצלמות איכותיות יותר מאשר כלי תקשורת, כשפעולת הצילום היא ״שפה״#, כשבכל פינה בחיינו אנו מתועדים שלא ברשותנו ע״י מצלמות אבטחה, המושג ״צילום, או צלם אמנותי״ נראה קצת יומרני ומעורר שאלות אתיקה ופילוסופיה על מהות ה״כישרון״, או מה שראוי לחשוב שעומד מאחורי יצירת אמנות טובה.
יש צילומים טובים, יש גם צלמים טובים.
אז מה?, ואיך זה מתכנס לתוך המושג ״אמנות״?, והאם זה שיח לגיטימי?.
דברי אלו הם בעקבות כתבה מפרגנת ומאדירה של נעמה ריבה במדור גלריה ״הארץ״ 26/7/21 על תערוכת צילום של כמה ממובילי הז׳אנר בארץ.
צילום מבויים או צילום אותנטי, צילום דיוקן, אמנות? או תופעה שה״כניעה״ לכוחו הרב והמכתיב של הממסד האמנותי העולמי הכשירה והפכה אותה למציאות.
מוטי גולן / יולי 2021

״קונפליקט הריאלי והמופשט״.
שמן על בד 190+250